Hoe behandel je overgangsklachten

Hoe behandel je overgangsklachten

Hoe behandel je op een natuurlijke manier je overgangsklachten? Reguliere medicatie heeft zoveel bijwerkingen dus dat wil je niet. Maar wat kun je dan doen?

Wat is de menopauze?

De pre-menopauze begint heel veel eerder dan de meeste vrouwen denken. Namelijk ergens tussen midden 30 en eind 40 jaar. De gemiddelde leeftijd voor de menopauze ( dat is definitieve stoppen van de menstruatie) is 51, dus de periode van pre-menopauze is behoorlijk lang en kan een behoorlijke uitdaging zijn.
Ongeveer 5-15 jaar voor de menopauze begint het proces dat vrouwen nog wel een normale menstruatie cyclus hebben maar waarbij echter geen ovulatie meer plaatsvindt.

De impact van geen ovulatie meer hebben is groot. Tijdens de ovulatie wordt progesteron aangemaakt. Als dat niet, of veel minder vaak, gebeurt komt er een disbalans tussen oestrogeen en progesteron. Oestrogeen wordt steeds hoger; progesteron steeds lager en er ontstaat een oestrogeen dominantie.

Hormonen spelen een vitale rol in de gezondheid van vrouwen en als er een disbalans is tussen oestrogeen en progesteron kun je behoorlijke klachten krijgen.

Al met al kun je zo’n 10 jaar klachten hebben. En dat is heel erg lang. Sommige vrouwen hebben “mazzel” en hebben milde klachten. Af en toe eens een opvlieger en zo nu en dan wat emotioneel. Maar de groep vrouwen die echt serieuze klachten heeft wordt steeds groter.

Veel opvliegers, ’s nachts slecht slapen, stemmingswisselingen tot depressie en paniekaanvallen toe, uitgeput, libido verlies, vaginale droogte, osteoporose, problemen met huid en/of haar en ga zo maar door.

Dat er steeds meer vrouwen serieuze overgangsklachten krijgen en ervaren komt door onze manier van leven. Onze voeding, stress, luchtvervuiling, producten die we gebruiken zijn van invloed op onze hormonen. Vrouwen die erg veel last van de overgang hebben zullen in veel gevallen daarvoor PMS hebben gehad. Ergens in het leven is de oestrogeen dominantie en de progesteron tekort ontstaan. En tijdens de menopauze wordt dit erger.

Om het op te lossen kun je natuurlijk naar de huisarts of gynaecoloog gaan maar reguliere medicatie brengt vaak bijwerkingen met zich mee die soms erger zijn dan die opvliegers.

Hoe behandel je zelf overgangsklachten?

  • Slik vitamine D, calcium en magnesium. Niet allen voor de botten maar ook voor stemmingswisselingen.
  • Eet 5-7 porties groenten per dag. Hierdoor krijg je voeding binnen met veel voedingsstoffen waardoor je lichaam gereinigd en aangevuld wordt. Dan krijgt jouw lichaam de kans om meer in balans te komen.
  • Beweeg intensief. Doe korte intensieve training in bijvoorbeeld de sportschool of ga joggen (sprintjes trekken), ren een paar keer per dag de trap op, trek baantjes in het zwembad, ga dansen. Intensief sporten stimuleert groeihormonen en brengt alle hormonen meer in balans.
  • Laat suiker en koolhydraatrijke voeding staan. Eet wat meer eiwit en gezond vet bij de groenten.
  • Overgewicht brengt de hormonen behoorlijk uit balans. Wellicht is het mogelijk om dat actief aan te gaan pakken. Eet zo gezond mogelijk.
  • Ga terug naar 3 maaltijden per dag en geen tussendoortjes.
  • Alcohol en Caffeine kan opvliegers en nachtelijk zweten stimuleren. Wees je daarvan bewust.
  • Drink 2 liter water op een dag. Veel vrouwen zijn uitgedroogd.
  • Neem voldoende nachtrust en start met stress uit je leven bannen.
  • Begin met het smeren van progesteron creme om snel de progesteron te verhogen. Begin met 2x daags ¼ theelepel zonder stop dagen. Doe dat 2 maanden.
  • Als je meer dan 12 opvliegers per dag hebt start dan daarna met progesteron creme met een beetje oestrogeen erbij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *