Psychische klachten menopauze

Tijdens de (Peri) menopauze kun je psychische klachten krijgen. Welke zijn dat en wat kun je daaraan doen? Opvliegers en nachtelijk zweten kennen we allemaal wel als overgangsklachten. En daar kunnen we behoorlijk last van krijgen. En als dat nog niet erg genoeg is kun je ook psychisch behoorlijk uit balans zijn door de hormonen.

Therapie

Vaak gaan vrouwen in therapie zijn omdat de huisarts ze doorgestuurd had in verband met emotionele problemen. Ze komen bij de huisarts met een milde of ernstige depressie, angsten of verdriet. De huisarts, je omgeving en jezelf denkt dan dat de oorzaak van de emotionele disbalans een onverwerkt verleden is.

En soms is dat ook zo. De menopauze kan dat zeer zeker omhoog brengen. Maar stap 1 is dat je zorgt dat je hormonen weer in balans komen. En als je dan nog steeds psychisch niet (helemaal) lekker in je vel zit kun je altijd nog in therapie gaan.

Symptomen

De eerste symptomen kunnen al halverwege de 40 optreden. Herken je je in dit soort symptomen (die vaak ook nog eens gepaard gaan met moeheid en slecht slapen):

  • Stemmingswisselingen.
  • Angst.
  • Zenuwachtigheid.
  • Irritatie.
  • Moeilijk kunnen omgaan met stress en dingen die er gebeuren in het/jouw leven.
  • Paniek aanvallen.
  • Onverklaarbare angsten of fobie├źn.
  • Verwarring.
  • Gevoelens van hulpeloosheid.
  • Gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Onzichtbaar voelen.
  • Depressie.

Breng je hormonen in balans

Laat je niet gek maken door jezelf of je omgeving. Deze klachten kunnen heel goed te maken hebben met een hormoon disbalans. Breng dus eerst de hormonen in balans bij psychische klachten in de menopauze

Het smeren van fyto oestrogeen en progesteron creme (bio identieke progesteron en oestrogeen creme ) haalt de angel uit de emoties. En vaak is dat gewoon voldoende. Ook voeding is belangrijk om naar te kijken want ook voeding kan behoorlijke emotionele impact hebben. En al helemaal als je hormonen uit balans zijn.

Eet zo gezond mogelijk

  • Laat suiker zoveel mogelijk staan.
  • Let op met het eten van (veel) koolhydraten.
  • Eet 5-7 porties groenten per dag met gezond vet. Bv. avocado, vette vis, kokosvet, olijfolie.
  • Lees de etiketten. Let vooral op toegevoegde suikers en E361

Zijn hormonen de oorzaak?

Hoe weet je of hormonen de oorzaak zijn psychische klachten tijdens de (Peri) menopauze Je kunt je hormonen laten testen. Maar je kunt ook starten met progesteron creme .of eventueel de fyto creme (met een beetje oestrogeen)

One thought on “Psychische klachten menopauze”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *