Slappe huid behandelen

Smeren helpt niet

Een slappe huid behandelen is wel degelijk mogelijk. Reclame van producten die te maken hebben met de gezondheid is een bron van inspiratie voor me omdat het bijna altijd gaat om symptoombestrijding. Het doet niets aan de oorzaak. Het maakt je afhankelijk van het product maar lost, in het beste geval, niets op. Helaas maakt het de “kwaal” vaak zelfs erger. Vandaag de mythe van reclame voor crèmes tegen loshangend vel.

Als je ouder wordt kun je ineens merken dat je loshangend vel krijgt. Je bovenarmen, onder de kin, bik, billen, dijen zijn plekken waar je een slappe huid gaat krijgen. De voor de hand liggende behandeling is smeren met crèmes die de huid steviger maakt en wellicht meer sporten. En maanden van smeren en (verkeerd) trainen later merk je dat het eigenlijk niets of niet veel geholpen heeft.

Loshangend vel heeft vooral te maken met groeihormonen:

HGH (human growth hormone)= groeihormoon. HGH heeft, onder andere, te maken met eiwit en collageen. HGH komt in het bloed en wordt vervoerd naar de lever (zorg er dus voor dat je lever gezond is). Daar wordt een krachtig hormoon – IGF-1, op insuline gelijkende groeifactor – aangemaakt. Dit hormoon stimuleert de groei van je botten, kraakbeen en spieren. HGH maakt ook de huid strakker (door verhoogde collageen aanmaak) en zorgt voor vetverbranding.

Als je te weinig HGH aanmaakt zit je minder lekker in je vel, is er gewichtstoename zonder duidelijke oorzaak, loop je meer risico voor hart en vaatziekte en worden spieren en botten zwakker. En dus ook, helaas, loshangend vel.

Als je meer HGH in je lichaam wordt het ouder worden van je lichaam vertraagd.

Wat zorgt voor een lager HGH?

  • Teveel van het stresshormoon cortisol in het lichaam.
  • Te hoog bloedsuiker (mensen met diabetes hebben vaak veel loshangend vel).
  • Teveel insuline in het lichaam. Insuline resistentie verstoort de aanmaak van HGH.
  • Overtraining en tegelijkertijd te weinig slaap. HGH wordt met name ‘s nachts geactiveerd.
  • Alcohol. Alcohol heeft invloed op de werking van de lever en dus op HGH
  • Te weinig oestrogeen bij vrouwen.

Wat verhoogt HGH?

  • Kort en intensief trainen. Sprintjes trekken, snel traplopen, kort maar intensief trainen met gewichten. Een uur cardio op de sportschool of lange afstanden lopen verhoogt HGH niet. Het moet echt kort maar intensief zijn.
  • Intermittent fasting. Als je overgaat op 2x daags (of zelfs 1x daags eten) verhoog je enorm de aanmaak van HGH.
  • Minder koolhydraten eten. Als je minder koolhydraten eet wordt de insuline resistentie opgeheven.
  • Voldoende slaap vermindert cortisol in het lichaam. En stimuleert de aanmaak van HGH.
  • Pak de oestrogeen dominantie aan als je een vrouw bent. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *