Symptomen PMS

Wat is PMS nu eigenlijk? Welke symptomen horen bij PMS. En hoe kun je PMS minder maken of zelfs laten verdwijnen.

Iedere vrouw die menstrueert krijgt signalen vlak voor dat het begint. Voor steeds meer vrouwen zijn deze signalen behoorlijk heftig. Het kan zelfs zoveel impact hebben op je dagelijks leven dat je niet (goed) meer kunt functioneren. Dan spreken we van PMS (premenstrual syndrome).

De vrouwelijke cyclus is onderdeel van je leven maar het moet niet zo zijn dat je je meer dan de helft van de tijd miserabel voelt.

Dagelijks zie ik vrouwen die last hebben van PMS. En dan niet zomaar wat gevoelige borsten en wat chagrijnig. Nee, vrouwen voor wie de helft van de maand echt vreselijk is. Ze hebben dan het gevoel dat ze niet zichzelf zijn.
Ze proberen van alles met voeding en beweging maar het helpt vaak maar minimaal.

Welke symptomen horen bij PMS?

De symptomen van PMS kun je verdelen in 3 niveau’s : fysiek, emotioneel en gedrag. De veranderingen starten 1-2 weken voor je menstruatie en houden meestal op op het moment dat je ongesteld bent geworden.

Fysieke symptomen van PMS

  • Opgeblazen gevoel
  • Krampen
  • Gevoelige borsten
  • Honger
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Gewrichtspijn
  • Gezwollen handen en voeten
  • Puistjes
  • Gewichtstoename
  • Opstipatie of diaree

Symptomen pms

Emotionele symptomen van PMS

  • Gespannen of angstig
  • Depressie
  • Huilen
  • Stemmingswisselingen
  • Slecht slapen
  • Alleen willen zijn
  • Overweldigd voelen
  • Gevoel van controle verlies
  • Laag libido
  • Woedeaanvallen

emotionele klachten

Gedragsveranderingen door PMS

  • Vergeetachtig
  • Geen focus
  • Moe

focus verlies

Wat kun je doen aan PMS?

  • Gezond eten met zo min mogelijk suiker. Een niet stabiel bloedsuiker verergert de klachten. Probeer niet vaker dan drie keer per dag te eten. Dan belast je jouw lichaam het minst en kun je gaan herstellen.
  • Voldoende beweging. Wen jezelf eraan om minimaal 3-4 keer per week te sporten. Kies een sport die je fijn vindt om te doen. Ga niet uren sporten maar doe kort maar intensief.
  • Verminder de stress in je leven. Kijk eens goed naar hoe jouw leven eruit ziet. Waar je kun je dingen veranderen die stress opleveren. Wat zijn de energievreters in jouw leven. En waar krijg je energie van. Verander stap voor stap naar minder stress en meer energie. Als je een situatie echt niet kunt veranderen ga er dan anders naar kijken. Verzet je er niet meer tegen maar kijk wat de situatie je oplevert.
  • Uit onderzoek blijkt dat bovenstaande symptomen in de meeste gevallen op te lossen is met behulp van natuurlijk progesteron créme.

    Veel vrouwen hebben aan de ene kant een teveel aan oestrogeen in hun lichaam. En aan de andere kant een tekort aan progesteron. Uit deze disbalans ontstaan de klachten. Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken te bedenken voor bovenstaande klachten. Maar in 90% van de gevallen gaat het om een hormoon disbalans die eenvoudig is op te lossen met natuurlijk progesteron. Progesteron crème op basis van het recept van Dr.Lee en is volkomen natuurlijk en veilig. Je smeert 2x daags ⅛-¼ theelepel op plaatsen waar veel haarvaatjes zit. Bijvoorbeeld binnenkant elleboog of knie. Dit doe je van dag 12 t/m dag 26 van je cyclus.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *